Çin ihracatçıları seçim yaklaşırken olası ABD gümrük vergisi artışına hazırlanıyor
ABD başkanlık seçimi yaklaşırken, Çinli ihracatçılar olası karışıklıklara hazırlanıyor. Başkan Donald Trump’ın yeniden seçilmesi ve Çin mallarına %60 gümrük vergisi getirme olasılığı karşısında, KidKraft gibi şirketler Çin tedarik zincirine olan bağımlılıklarını azaltmaya çalışıyor. Oyuncak ve açık hava oyun ekipmanları üreticisi KidKraft, Temmuz 2018’de %7,5-%25 arasında gümrük vergileri uygulanmaya başlandığından beri üretiminin %20’sini Vietnam, Hindistan ve diğer ülkelere taşıdı.
KidKraft’ın tedarik zinciri ve operasyonlardan sorumlu başkan yardımcısı Mike Sagan, şirketin bu yılın başında 53 olan Çinli tedarikçi sayısını 41’e düşürdüğünü belirtti. Trump’ın bir dönem daha seçilmesi durumunda, firmanın bir yıl içinde Çin tedarik zincirini yarıya indireceğini öngörüyor. Sagan ayrıca, Kamala Harris’in zaferi durumunda daha az agresif bir tutum sergileneceğini, ancak Çin ile ticari çatışmaların devam edeceğini ifade etti.
Olası gümrük vergisi artışı, ABD’ye yıllık 400 milyar doların üzerinde mal ihraç eden Çin’in sanayi sektöründe endişeye neden oluyor. Bu beklenti doğrultusunda, görüşülen ve ABD’ye önemli ölçüde satış yapan 27 Çinli ihracatçıdan 12’si, Trump’ın yeniden seçilmesi durumunda yer değiştirme süreçlerini hızlandırmayı planlıyor. Diğer dört ihracatçı yurt dışında fabrika açmayı düşünürken, kalan 11’i ABD pazarına erişimi kaybetme konusunda endişeli.
m.a.d Furniture Design’ın kurucu ortağı Matt Cole, daha yüksek gümrük vergilerinin etkisi konusundaki endişelerini paylaşarak, Trump’ın kazanması durumunda başka üretim üsleri bulmak için zaman kazanmak adına üretimi ABD’ye taşıyacağını belirtti.
Gümrük vergileri, Güneydoğu Asya’nın ABD’ye yönelik ürünler için alternatif bir montaj noktası olarak fayda sağlamasına yol açtı. Ancak, Çin ekonomisi üzerinde sınırlı bir etki yarattı ve ülke küresel üretim payını artırdı. Bu büyüme, Devlet Başkanı Xi Jinping’in ekonomik stratejisi doğrultusunda kredilerin gayrimenkul sektöründen fabrikalara yönlendirilmesine bağlanıyor.
ABD’ye ocak satan Guangzhou Liangsheng’in başkanı Zeng Zhaoliang, %60’lık bir gümrük vergisinin işletmeler için sürdürülemez olacağını ifade etti. Benzer şekilde, GL Wholesale’ın başkanı Lance Ericson, gümrük vergileri nedeniyle işinin %40’ını kaybettikten sonra diğer ülkelerde tedarikçi arayışına girdi.
Daha yüksek gümrük vergileri tehdidi, diğer sektörleri de sadece ABD pazarı için değil, aynı zamanda küresel değişimlere yanıt olarak yurt dışında genişlemeyi düşünmeye itti. Hangzhou Yongyao Technology’den yönetici Cheng Xinxian, bu değişimlere hazırlık olarak yurt dışında fabrikalar kurduklarını belirtti.
Ekonomistler, %60’lık bir gümrük vergisinin en erken 2025 ortasında uygulanabileceğini ve bunun gelecek yıl Çin’in büyümesini 0,4-0,7 yüzde puan düşürebileceğini öne sürüyor. Pekin, teşvik önlemleri, ihracat kontrolleri ve daha zayıf bir para birimi ile karşılık verebilir, ancak bu eylemler kendi risklerini de beraberinde getiriyor.
Birçok ihracatçı, Trump’ın yeniden seçilmesi durumunda yaklaşımını yumuşatacağını umuyor. Chongqing Hybest Tools Group’tan yönetici Yang Qiong, Trump’ın kazanması durumunda Vietnam’da genişleme planlarını açıklarken, Harris’in göreve gelmesi halinde mevcut durumu koruyacaklarını belirtti.
Reuters bu habere katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.